19 August 2010

Memulakan Baru Perkara Yang Bukan Baru

Lama juga sudah saya tidak melawat blog sendiri. Bukan apa, kerana saya kebelakangan ini sibuk dengan kajian dan belajar kembali cara-cara untuk menjana pendapatan lumayan. Pendapatan yang saya maksudkan ialah melalui internet, tidak perlu susah-susah keluar ke sana ke mari untuk mencari rezeki.


Oh ya, saya sebenarnya memang sudah lama menceburi bidang ini, cuma saya kurang aktif sebab perkara diluar talian(offline) lebih banyak dilakukan berbanding dengan dalam talian(online). Yelah, semenjak mempunyai isteri, mestilah sibuk mencari nafkah macam biasa. Saya terpaksa kurangkan aktiviti online, walaupun masih juga online tapi kurang.


Nak dicerita sikit tentang pendapatan online ini, saya memang sudah belajar dan kaji sebelum ini. Memang nampak juga hasil walaupun belum memuaskan. Maksudnya, perkara ini memang benar belaka. Cuma jalan yang teratur kita belum ada lagi. Sepanjang pengalaman saya menceburi bidang mencari duit online, hanya satu saja yang benar-benar nampak hasil, iaitu 'Google Adsense' atau iklan melalui Google. Yang lain memang ada juga tapi lambat seperti Paid-to-Click, Paid-to-Read, dan sebagainya. Cara terbaru yang saya akan ceburi ialah menjual produk atau menjadi Affiliate kepada produk sedia ada (nantilah saya akan jelaskan dalam perjalanan seterusnya).

Ok.. Berkenaan Google Adsense tadi, ianya berkonsepkan kita sebagai orang tengah Google untuk menayangkan iklan dari syarikat lain di dalam website yang kita miliki. Kemudian kita akan dapat komisyen apabila pengunjung website kita klik pada iklan. Mudah bukan? Tapi tidaklah semudah yang disangka, kerana Google Adsens mempunyai Terma Dan Syarat mereka. Diulangi, TERMA DAN SYARAT (Terms & Conditions). Namun, selagi kita tidak melanggar terma dan syarat tersebut, ia memang boleh menjana pendapatan walaupun tidak berjuta-juta, tapi ia BOLEH MENJANA WANG.


Lihatlah pendapatan saya selama ini:
Saya memang terpaksa menconteng bahagian tertentu kerana ia melanggar Terma & Syarat mereka untuk mendedahkan bahagian tersebut. (saya pun tidak mahu akaun saya dibekukan, dah hampir usd100 dah tu!)

Ada banyak lagi cara sebenarnya nak menjana pendapatan. Bukan Adsense sahaja, tetapi saya hendak berpesan dahulu, AWAS! banyak juga penipu di dalam internet seperti juga di luar internet! Penipu memang berada dimana sahaja. Jika mahu tidak tertipu, belajarlah, banyak membaca dan banyak buat kajian! Jangan main serbu je..

Whew.. panjang juga saya menulis untuk kali ini. Jadi, bermula hari ini, saya akan menulis perjalanan saya sedikit demi sedikit berkenaan kajian saya untuk mencari jalan menjana pendapatan melalui internet (adalah campur juga cerita lain yang berlaku di sekitar). Mudah-mudahan saya akan berjaya seperti mereka yang sudah berjaya! Amin...

2 comments:

Unknown said...

adsense ya free ka? camne nak start?

Askry said...

adsense ya boleh daftar di www.google.com/adsense dan nya memang free untuk semua