08 October 2010

Business Yang Terbaeeekk!

Duit duit duit duit...Duit? Semua orang suka duit. Tapi ada juga orang tak suka duit. Ya, memang ada sebab saya pernah terbaca semasa meluncur laju dengan papan surfing di internet tentang orang yang tak suka duit. Mereka kata duit ini penyebab banyak masalah timbul. Orang bergaduh kerana duit, membunuh kerana duit, bercerai kerana duit, perang kerana duit dan miskin kerana duit.

Oh, hari ini aku bukan nak cerita pasal duit. Tapi, oleh kerana duit terlintas di fikiranku ketika ini telah membuatkan otak aku terbuka satu teori tentang berkaitan dengan duit, iaitu Bisnes. Aku nak cerita pasal bisnes mengikut teori minda aku yang tak ada PHD atau Master dalam bidang bisnes. Aku tak kisah pun orang nak setuju atau tidak, asalkan aku ada teori yang nak dibentangkan.

Bercakap pasal bisnes ni, memang bukan mudah. Bisnes adalah perkara yang paling mencabar, namun bisnes adalah perkara utama dalam hidup kita sebagai manusia. Semua dalam kehidupan kita ini dikelilingi oleh bisnes. Ia juga adalah sumber utama bagi kehidupan manusia berjuta tahun sejak dari zaman Nabi dulu dah. Tapi, nak buat bisnes, bukan semua bisnes yang bagus dan mendatangkan hasil bagi kita. Sebab itulah perancangan bisnes dicipta. Kena rancang dulu kalau nak buat bisnes, jangan main tembak je.

Dalam teori aku la kan, bisnes yang terbaik sekali ialah bisnes ala' hidup atau mati. Hidup atau Mati???!!! Weeii.. takkan nak buat bisnes macam mafia kot.. Bukan lah.. Yang aku maksudkan tiada kena-mengena pun dengan mafia ataupun yakuza. Bisnes yang aku nak khabarkan ini ialah bisnes seperti ada dua pilihan je. Nak beli atau taknak sudah, berambus! Tapi kalau tak beli takleh pula nak berambus sebab aku perlukannya! Dah faham maksud 'hidup dan mati' bukan?

Contoh terbaik bagi bisnes kategori ini yang dah berdiri teguh seperti:
1. Telekomunikasi (celcom, hotlink, digi, etc) - siapa la yang takde hp skrg nih? nak call or sms mesti kena top-up dulu kan..
2. Transport (Airasia, MAS, RapidKL, etc) - nak gi mana2 kalau takde keta kena naik khidmat transport camni kan.. lagi2 lah kalau nak gi tempat jauh perlu terbang, takkan nak buat kapalterbang kertas kot..
3. Penghantaran (DHL, FedEx, ABX, etc) - nak hantar barang pegi Australia sanggup ke nak beli tiket hantar sendiri? Passport lagi?
4. Keselamatan (Securiforce, Securicor, etc) - takkan la nak suruh staff bank jaga sampai pagi bank tu?

Semua diatas adalah contoh yang aku terlintas dan banyak lagi contoh lain yang anda semua boleh fikirkan.

Orang kata bisnes yang terbaik ialah makanan. Tapi makanan orang boleh beli mana-mana, semua tempat ada jual makanan, taknak makan sini boleh makan sana. Makan kat rumah pun boleh la kan. Ada juga kata bisnes terbaik ialah pakaian. Sama juga macam kes makanan tadi, taknak beli kat sini, boleh beli tempat atau brand lain. Ada pula kata bagus buka kedai runcit barangan keperluan harian. Hmm.. tak payah lah aku nak eksplen lagi.. melambak dah cawangan Giant, Tesco, Jusco, Everise, etc.. lagi banyak barang jual kat sana.

Apapun bisnes yang anda nak lakukan, yang penting fikir dalam-dalam-dalam-dalam-sedalamnya dan jangan ikut orang lain. Ikut apa keyakinan dalam diri anda yang anda rasa boleh lakukan yang terbaik dari anda sendiri!

2 comments:

kyle said...

haha, aku xde otak business gak.....bukak kedai, konfirm tutup esok :P

Askry said...

sebab tu klu nak buat bisnes kena rancang btl2 dlu.. lg satu bisnes x semsetinye kena buka kedai.. jual hp 2nd pada mmber sendiri pun kira bisnes gak kan..