06 October 2010

Kehidupan Metropolitan a.k.a Living In A Fast Lane

Nak cerita? Cerita tentang apa? Semestinya cerita tentang si penulis la kan? Takkan nak cerita pasal orang lain kerana mereka mempunyai cerita mereka tersendiri yang aku tak tahu pun. Lagipun apa gunanya blog dan fungsinya. Sudah semestinya apa yang terkandung dalamnya memiliki info dan apa yang berkaitan dengan pemilik atau penulis blog la kan.

Baiklah, mulai sekarang saya nak menulis la mana-mana cerita yang saya ingat sepanjang hidup perjalanan sehingga sekarang. Mungkin agak kurang tersusun kerana ianya mengikut memori yang terlintas tika saat menulis blog yang setia ini.

Untuk kali ini, saya nak ceritakan sikit tentang kehidupan pertama aku sebagai penetap di bandar metropolitan Kolompo (KL). Setahun lamanya aku menghabiskan sisa hidupku menjadi penduduk KL dengan tujuan dan matlamat tetapi jalan yang kabur. Akhirnya menjadi sebagai doktor komputer. Memang aku tak dapat lari dari dunia komputer la agaknya. Cerita pasal komputer pulak, eh.. lain kali saja saya cerita pasal hidup saya dan komputer lah ye!


Aku snap pemandangan Pavillion berlatarkan KLCC dari Bukit Bintang
 Mulanya saya memijak kaki di KL, memang kekok la kan. Dari keadaan tempat sendiri yang sunyi, tenang, perlahan dan lengang, kepada tempat yang bising, sibuk, pantas dan sesak. Nampaknya perlu banyak perkara yang akan aku dipelajari di sana.

KL memang tempat yang boleh dikatakan 'Lubuk Emas' kerana di sana semua pengejar dan pemburu impian akan berkejar-kejar mendapatkan apa yang diimpikan. Namun begitu, jangan pula leka kerana di sana juga tempat ramai pendusta dan penyeleweng yang akan memperguna kesempatan pada si pemburu dan pengejar ini. Namun sepanjang aku di sana, tiada pula perkara tersebut berlaku. Alhamdulillah.

Inila rupa ruang tamu rumah abangku di Mahkota Cheras tempat ku menumpang
Hidup di KL telah banyak mengajar aku erti kehidupan sebagai seorang perantau dan pendikari. Hati mestilah tabah dan cekal untuk mengharungi segala cubaan dan kepayahan untuk mengharungi detik harian sebagai penduduk metropolitan. Kesimpulannya, hidup disana jauh berbeza kerana semuanya perlu dilakukan lebih besar, kerap, pantas dan sewaktunya dari di tempat sendiri.

Abangku(kiri) dan aku(kanan) sempat pergi ke konsert ToTo di Cyberjaya
Contoh untuk 'lebih besar', di tempat asalku jika nak pergi bandar 2 minit boleh sampai. Itupun kalau kedai hanya 100 meter atau 1 kilometer dari rumah pun nak naik motor atau kereta. Tapi di KL, nak pergi ke destinasi bukan boleh dilakukan 2 minit dan berjalan kaki sejauh 5 kilometer pun bukan perkara aneh lagi. Masa aku di KL dulu, pergi dan balik kerja harianku boleh dikatakan 3 kilometer berjalan kaki. Tapi taklah jalan tanpa henti, memang dari rumah ke stesen bas atau LRT 1km, nak bertukar tren atau bas pula hampir 1km lagi, pergi balik lebih kurang lah 3 ke 4km. Kalau nak dikira jam perjalanan pergi kerja, hampir 1jam untuk pergi dan 1jam lagi untuk balik.
Pemandangan dari rumah kawanku yang terletak di tingkat 18, Hillpark Pantai Dalam.
Satu lagi kan, 'kerap'. Semua yang anda lakukan hari-hari tersebut akan berlaku berterusan selagi anda menetap di sana. Anda tiada ruang untuk beristirehat kerana anda perlu melakukan perkara dengan lebih fokus dan bersemangat. Macam di tempat sendiri masih boleh lepak kedai kopi walaupun dalam kerja yang sibuk. Ada pula yang balik rumah sempat tidur lepas lunchbreak!

Last sekali, 'pantas'. Apa sahaja yang berlaku di sana semuanya bergerak pantas. Masa, kelakuan, perbuatan, tugas, manusia dan apa sahaja yang berkaitan. Selama aku kerja di KL sebagai Teknikal Komputer di PCzone LowYat Plaza, semua perlu dilakukan dengan pantas. Pemasangan satu unit PC kenalah dilakukan dalam 15 minit paling lewat 30 minit untuk PC yang lebih kompleks. Kalau tak siapa nak siapkan 50 lagi PC yang menunggu untuk dipasang? Hari-harilah begitu, kedai komputer memang macam kedai ikan, orang beli komputer macam beli ikan! Masa juga tidak terasa, pagi bertemu petang, malam bertemu siang semua tidak terasa. Berjalan pula tidak boleh berlenggang, kalau tak memang akan tertinggal.

Inilah kerjaku masa di KL selain bermain di Club sebagai pemain bass bersama Abangku
Mungkin ia seperti tidak logik atau susah nak percaya bagi yang belum pernah bermastautin di dunia KL. Tapi bagi yang pernah, anda sememangnya akan setuju dengan apa yang saya ceritakan di sini.

Sampai disini saja untuk kali ini, apa pun yang berlaku pepatah ini takkan dilupa, "Hujan batu di negeri sendiri, hujan emas di negeri orang".

No comments: